The ANALISIS FAKTOR SOSIAL, BUDAYA, PRIBADI DAN PSIKOLOGIS TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI MODESHOP BALIKPAPAN
DOI:
https://doi.org/10.36277/geoekonomi.v13i2.211Keywords:
Sosial, Budaya, Pribadi, Psikologis, Keputusan PembelianAbstract
This research aims to analyze social, cultural, personal and psychological variables on purchasing decisions. Method of data collection through the distribution of questionnaires to all consumers who shop at Modeshop Balikpapan as the object of this research. Non probability sampling technique with a sample size of 100 respondents. This type of research is descriptive quantitative using classical assumption test and multiple linear regression through SPSS.V.20 statistical test tool. The results of this research, simultaneously social, cultural, personal and psychological variables influence to purchasing decisions at Modeshop Balikpapan and partially, personal  variables have a significant and dominant influence on consumer purchasing decisions at Modeshop Balikpapan.
Downloads
References
Abdullah, Tamrin dan Francis Tantri. 2015. Manajemen Pemasaran. Edisi pertama. Cetakan keempat. Rajawali Pers. Jakarta.
Adim, Chairul. 2020. Analisis Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologis Terhadap Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Pada Butik Yulia Grace. Jurnal Pendidikan Tambusai 4 (1) : 239-247.
Bachdar, Sausan. 2019. Pengaruh Faktor Sosial, Faktor Pribadi, Harga Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Pasar Pandn Sari Balikpapan. Skripsi. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Madani Balikpapan (STIE Madani). Balikpapan.
Ghozali, imam. 2013. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. Edisi tujuh. Universtitas Diponegoro. Semarang.
Harianto, Rudy Pudjut. 2017. Panduan Praktis SPSS Untuk Penelitian. Cetakan pertama. Heart & Soul Media Aksara. Balikpapan.
Irwan, Andi Muhammad. 2019. Pengaruh Faktor Psikologis, Pribadi, Sosial Dan Budaya Terhadap Keputusan Pembelian Produk Fashion Secaraonline (Studi Kasus Pada Konsumen PT. Lazada Indonesia di Kota Makassar). Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen 1 (2) : 164-176.
Kotler, P., dan K.L Keller. 2009. Marketing Management. Thirteenth Edition. Pearson Educations. Terjemahan B. Sabran. Manajemen Pemasaran. Edisi ketigabelas. Jilid 1. Erlangga. Jakarta.
Nisya, Khoirun dan Akhmad Baidun. 2013. Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Terhadap Keputusan Membeli Busana Muslimah Modern. Journal of Psychology 2 (1) : 119-136.
Nurwahyulia. 2017. Analisis Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Matahari Department Store Balikpapan Super Blok. Skripsi. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Madani Balikpapan (STIE Madani). Balikpapan.
Peberita, Zea dan Rosmayani. 2015. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Membeli Produk Oriflame Pada Pt. Orindo Alam Ayu Cabang Pekanbaru. Jurnal Valuta 1 (2) : 269-284.
Poernomo, Umi Dwi dan Nury Ariani Wulansari. 2015. Pengaruh Konflik Antara Pekerjaan Keluarga Pada Kinerja Karyawan Dengan Kelelahan Emosional Sebagai Variabel Pemediasi. Jurnal Management Analysis 4 (3) : 2252-6552.
Pratiwi, Ketut Indah dan Kastawan Mandala. 2015. Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, Psikologis, Dan Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Kebaya Bordir Pada Jegeg Ayu Boutique Di Kuta. E-Jurnal Manajemen Unud 4 (11) : 3619-3645.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian dan Pengembangan. Cetakan Kesatu. Alfabeta. Bandung.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Cetakan Keduapuluhtiga. Alfabeta. Bandung.
Sugiyono. 2016. Statistik Untuk Penelitian. Cetakan Keduapuluhtujuh. Alfabeta. Bandung.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Cetakan ke-26. Alfabeta. Bandung.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif. Cetakan Kesatu. Alfabeta. Bandung.
Suharno, dan Yudi Sutarso. 2010. Marketing in Practice. Cetakan kesatu. Graha Ilmu. Yogyakarta.
Sunyoto, Danang. 2014. Konsep Dasar Riset Pemasaran Dan Perilaku Konsumen. Cetakan ke-2. CAPS. Yogyakarta.
Umar, Husein. 2013. Metode Penelitian Untuk Skripsi Dan Tesis Bisnis. Edisi Kedua. Rajawali pers. Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the materials in any medium or format for any purpose, even for commercial purposes.
Adapt - compose, change and develop the material for any purpose, even for commercial purposes.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
With the following conditions:
Attribution - you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in a reasonable manner, but not in any way that suggests that the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions - You may not implement legal provisions or technological measures that legally restrict others from doing anything permitted by the license.
Notice:
You do not have to comply with the license for elements of the material that are in the public domain or where your use is permitted by an applicable exclusion or restriction.
No warranties are given. This license may not grant all the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.