PENGARUH BAURAN PEMASARAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI SERUNI COFFEE BALIKPAPAN

Authors

  • Santi Febrianti
  • Sukimin Universitas Balikpapan
  • Nina Indriastuty Universitas Balikpapan

DOI:

https://doi.org/10.36277/mreko.v3i1.373

Keywords:

Product, Price, Place, Promotion, People, Physical Evidence, Process, Purchase Decision

Abstract

This research aims to analyze the partial and simultaneous influence of marketing mix variables (product, price, place, promotion, people, physical evidence, and process) on purchasing decisions at Seruni Coffee Balikpapan. The type of research used is quantitative research. The number of samples in this research was 373 consumers who made purchase transactions at Seruni Coffee Balikpapan. The sampling technique used in this research is non-probability sampling with accidental sampling. The data analysis used is descriptive analysis and multiple linear regression analysis. The test tools used are instrument testing, classical assumption testing, and hypothesis testing. The results of multiple linear regression analysis show that product, price, place, promotion, people, physical evidence and process variables have a positive and significant influence on purchasing decisions, either partially or simultaneously. Product variables have the most dominant influence on purchasing decisions at Seruni Coffee Balikpapan.

References

Alma, B. (2019). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta.

Aryani, E., & Zanaria, Y. (2022). Analisis Perkembangan Coffee Shop Sebagai Salah Satu Peranan UMKM. Jurnal Akuntansi AKTIVA, 3(2), 139–145.

Brubahan, G., Utara, K. P., & Banyumas, K. (2021). Praktik Keruangan dan Keterasingan: Studi Warung Kopi di Kota Purwokerto, Banyumas Jawa Tengah. Indonesia Jurnal Pengem Jurnal Pengembangan Kota, 12(2), 215–230. https://doi.org/10.14710/jpk.9.2.215-230

Chasanah, U., & Prihatiningtyas, G. (2022). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Blanco Coffee Yogyakarta. Jurnal Riset Manajemen Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha Program Magister Manajemen, 9(2), 1–18. https://doi.org/10.32477/jrm.v9i2.369

Endang, Sugianto, & Valentino, Y. B. (2023). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Pada Kafe Cupfee di Pontianak. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 5(1).

Erlangga, R. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Kopi Pada Halu Kopinspirasi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 3(2).

Fathurrohman, M. A. (2022). Penentuan Strategi Pengelolaan Coffee Shop di Yogyakarta dengan Mengidentifikasi Perilaku dan Karakteristik Konsumen Menggunakan Metode Association Rules dan Clustering (Studi Kasus Pada Mahasiswa Yogyakarta). Jurnal Ekonomi Industri, 4(2).

Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Produk dan Merek. Qiara Media.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Dipnegoro.

Ismanto, J. (2020). Manajemen Pemasaran. Unpam Press.

Kauzar, D. S., & Palopo, D. (2023). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Tuuk Coffee Kota Palopo. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Terapan , 1(1). http://ojs.inclic.org/index.php/jmet

Kotler, P., & Amstrong, G. (2018). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Salemba Empat.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen Pemasaran. PT Indeks.

Malau, H. (2018). Manajemen Pemasaran. Alfabeta.

Penalosa, K., & Mugiono. (2019). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Pada KL Express Cafe Tidar Kota Malang. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 3(1). http://radarmalang.co.id/pertumbuha

Rosita, R. D. (2020). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran 7P Terhadap Keputusan Pembelian Kopi Luwak Mataram. Jurnal Ekonomi Pertanian, 2(1).

Rosita, R. D., Budiarto, & Kismantoroadji, T. (2020). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran 7P Terhadap Keputusan Pembelian Kopi Luwak Mataram. Jurnal Dinamika Sosial Ekonomi, 21(1), 1–9.

Saleh, M. Y., & Said, M. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. CV Sah Media.

Sari, P. A. (2023). Coffee Shop Sebagai Ruang Diskusi Bagi Masyarakat Digital Untuk Meminimalisir Berkembangnya Berita Hoax Di Kota Pontianak. Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 6(1).

Satriadi, W., Hendrayani, E., Siwiyanti, L., & Nursaidah. (2021). Manajemen Pemasaran. Samudra Biru.

Shinta, A. (2020). Manajemen Pemasaran. UB Press.

Sudaryono. (2018). Pengantar Manajemen: Teori dan Kasus. CAPS (Center for Academic Publishing Service).

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Suryani, C. D., & Kristiyani, D. N. (2021). Gaya Hidup Baru Kaum Muda Gemar Mengunjungi Coffee Shop (Studi Fenomenologi Pada Anak Muda Pengunjung Coffee Shop di Kota Salatiga). PRecious: Public Relations Journal, 1(2), 177–201.

Tjiptono, F., & Diana, A. (2019). Strategi Pemasaran. Andi Offset.

Downloads

Published

2024-01-26

How to Cite

Febrianti, S., Sukimin, S., & Indriastuty, N. (2024). PENGARUH BAURAN PEMASARAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DI SERUNI COFFEE BALIKPAPAN. MEDIA RISET EKONOMI [MR.EKO], 3(1), 33–48. https://doi.org/10.36277/mreko.v3i1.373