PENGARUH BAURAN PEMASARAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK MINYAK GORENG TAWON DI TOKO ADIT BALIKPAPAN

Authors

  • sintafebrianti universitas balikpapan
  • C. Prihandoyo C. Prihandoyo universitas balikpapan
  • Stepanus Dedy Deomedes universitas balikpapan

DOI:

https://doi.org/10.36277/mreko.v3i1.367

Keywords:

Product, Price, Location, Promotion, Purchase Decision

Abstract

This research aims to analyze the partial and simultaneous influence of marketing mix variables (product, price, location and promotion) on purchasing decisions for cooking oil products Tawon” on Adit Shop Balikpapan. The type of research used is quantitative research. The number of samples in this study was 323 final consumers and not retail shop entrepreneurs who bought cooking oil Tawonfor resale. The sampling technique used in this research is non-probability sampling with purposive sampling. The data analysis used is descriptive analysis and multiple linear regression analysis. The test tools used are instrument testing, classical assumption testing, and hypothesis testing. The results of multiple linear regression analysis show that product, price, location and promotion variables have a positive and significant influence on purchasing decisions, either partially or simultaneously. The price variable has the most dominant influence on purchasing decisions for Tawon cooking oil products at the Adit Shop Balikpapan.

References

Ismanto, J. (2020). Manajemen Pemasaran. Tangerang: Unpam Press.

Kelvinia, K., Putra, M. U. M., & Efendi, N. (2021). Pengaruh Lokasi, Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 11(2), 85–98. https://doi.org/10.55601/jwem.v11i2.795

Kotler, P., & Amstrong, G. (2018). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Manajemen Pemasaran. Jakarta:PT Indeks.

Listighfaroh, M. I. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Sabun Cair Feira White Shower Cream Di Surabaya. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1–17.

Malau, H. (2018). Manajemen Pemasaran. Bandung: Alfabeta.

Manullang, M. (2018). Dasar-Dasar Manajemen. Bogor: Ghalia Indonesia.

Mulyani, C. D., Ellyawati, N., & Haidar, K. (2020). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Minyak Goreng Kunci Mas Pada Toko H. Aan Tanah Grogot. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 4(2).

Nadiya, F. H., & Wahyuningsih, S. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Fashion 3second Di Marketplace (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Fashion 3second Di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 5(2), 1–20.

Nasution, A. E., Putri, L. P., & Lesmana, M. T. (2019). Analisis Pengaruh Harga, Promosi, Kepercayaan dan Karakteristik Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada 212 Mart di Kota Medan. Proseding Seminar Nasional Kewirausahaan, 1(1), 194–199.

Pasaribu, R. F. A., Kakana, L. A., Hutahuruk, T. E., & Hutasoit, E. A. (2019). Pengaruh Harga dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Minyak Goreng Bimoli Pada PT. Salim Ivomas Pratama, Tbk Lubuk Pakam. Jurnal Ilmiah Socio Secretum, 9(1).

Permana, J., & Adji, W. H. (2021). Pengaruh Lokasi Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian DI Khanza Barokah Minimarket. Jurnal Ilmiah Manajemen Ekonomi Dan Akuntansi, Vol.5(No.2), 1692–1701.

Prabawa, I. K. A., & Hartati, P. S. (2022). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Minyak Goreng Merek Bimoli. Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 2(3).

Pratama, I., & Rahmidani, R. (2020). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Produk Minyak Goreng Sulaman Khas Kota Padang. EcoGen, 3(1).

Prihatiningtyas, G., & Chasanah, U. (2022). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Blanco Coffee Yogyakarta. Jurnal Riset Manajemen, 9(2), 1–18.

Putra, A. R., & Mashariono. (2019). Pengaruh Produk, Harga, Lokasi dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 8(12).

Rosita, R. D., Budiarto, & Kismantoroadji, T. (2020). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran 7P Terhadap Keputusan Pembelian Kopi Luwak Mataram. Jurnal Dinamika Sosial Ekonomi, 21(1), 1–9.

Sari, F. Y., & Utomo, S. B. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Grandfather Coffeeshop Surabaya). Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 19.

Shinta, A. (2020). Manajemen Pemasaran. Malang: UB Press.

Sudaryono. (2018). Pengantar Manajemen: Teori dan Kasus. Jakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Service).

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, F., & Diana, A. (2019). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.

Wulansari, R. (2019). Pengaruh Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Pt. Boga Sejahtera Di Cikarang. Jurnal Ekonomi Efektif, 1(4), 255. https://doi.org/10.32493/jee.v1i4.10706

Downloads

Published

2024-01-30

How to Cite

Febrianti, S., C. Prihandoyo, C. P., & Dedy Deomedes, S. . (2024). PENGARUH BAURAN PEMASARAN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK MINYAK GORENG TAWON DI TOKO ADIT BALIKPAPAN. MEDIA RISET EKONOMI [MR.EKO], 3(1), 1–13. https://doi.org/10.36277/mreko.v3i1.367